DENIOS NUF
Arbins gate 2
0253 Oslo

Tel.: +47 22 23 85 00
E-Mail: info@denios.no
Internet: www.denios.no

5S - metoden for bedre arbeidssikkerhet og effektivitet

Rot på arbeidsplassen koster tid og penger og øker risikoen for ulykker i arbeidsmiljøet. Vi har satt sammen en guideside for å gjøre det enkelt for deg å lære en metode for å effektivisere arbeidet, samtidig som du bidrar til å redusere risikoen for ulykker. Metoden kalles 5S, og er en japansk metode for å skape orden og system, en viktig del av å skape trygge arbeidsmiljøer som møter kravene til den moderne industriarbeidsplassen. Slik kan du få orden i kaoset med fem enkle trinn!

 

Alvorlige konsekvenser av rot på arbeidsplassen!

Ikke kast bort tid på å lete!

Dersom arbeidsutstyr, verktøy eller materialer ikke oppbevares på en strukturert måte, går en stor del av tiden med til å lete etter de riktige gjenstandene. Arbeidsflyten blir avbrutt og til syvende og sist koster slik sløsing med ressurser ikke bare tid, men også penger. I nødssituasjoner kan dette få svært alvorlige konsekvenser. Hvis det for eksempel oppstår en lekkasje og ikke dine ansatte vet hvor oppsamlingsutstyret er oppbevart, kan avgjørende minutter gå tapt før man får gitt førstehjelp og redusert omfanget av lekkasjen..

Økt risiko for ulykker

Visste du at gjenstander som ligger på bakken er en av de vanligste årsakene til fallskader og ulykker i hverdagen? Løse gjenstander på gulvet kan også blokkere rømnings- og redningsveier. Hvis spisse eller skarpe kanter som spiker er på feil sted, kan det forårsake stikkskader eller rifter i hud og klær hvis de ansatte kommer i kontakt med dem. Løse beholdere med væske kan lett velte i et uoppmerksomt øyeblikk og forårsake lekkasje. Selv ufarlige væsker øker risikoen for skliulykker, og lekkasje av farlige kjemikalier fører til betydelig helse- og miljørisiko.

«Usynlig søl» og dårlig helse

Å ha en ren og ryddig arbeidsplass øker sikkerheten. Litt oljesøl på en maskin kan fort føre til at man ikke er oppmerksom på og får øye på om det for eksempel oppstår nye lekkasjer. I verste fall kan dette føre til et helseskadelig arbeidsmiljø som fører til sykdom blant de ansatte. Med gode innarbeidede rutiner og riktig utstyr som forenkler, kan søl og lekkasjer oppdages tidligere og tas effektivt hånd om. Kombinasjonen av SpillGuard®, som varsler med både lys- og lydsignal ved lekkasje, kombinert med gode absorbenter fra DENSORB® er en viktig del av arbeidet for å skape en trygg arbeidsplass.

5S-metoden gjør arbeidsplassen din tryggere

5S er en japansk metode for å skape orden på arbeidsplassen. Metoden er opprinnelig utviklet hos bilprodusenten Toyota. I den norske versjonen brukes følgende ord for 5S:

  • Sortere (seiri) verktøy og materialer som brukes på arbeidsplassen. Skille det som er nødvendig fra det som ikke er det.

  • Strukturere (seiton) det som er nødvendig slik at det er lett tilgjengelig. Gi den et gitt passende sted og fjern andre.

  • Skrubbe (seiso) regelmessig. Liten rengjøring hver dag. Storrengjøring hver uke.

  • Standardisere (seiketsu) de daglige rutinene. Bruk huskelister for daglig vedlikehold av maskiner og lokaler.

  • Skape en vane (shitsuke) slika at orden beholdes. Forbedre "to-do-listene" trinn for trinn.

5S-metoden kan gi et betydelig bidrag til å minimere risikoen for arbeidsulykker. Steg-for-steg metodikken hjelper deg å systematisk gjennomgå arbeidsplassen for å identifisere områdene som behøver strukturert oppfølging. Denne steg-for-steg tilnærmingen er verdifull, spesielt hvis virksomheten din har hatt en historie med ulykker.

i

**Tips: ** involver dine ansatte i prosessen fra begynnelsen. De kjenner arbeidsplassen sin best og kan gi viktig informasjon om vanlige problemer. Ved å involvere ansatte på et tidlig tidspunkt har du større sjanse til å få aksept for nye smarte måter å jobbe på og tiltak med mange fordeler.

5S-metoden – slik du gjør det

Sortere (seiri)
Strukturere (seiton)
Skrubbe (seiso)
Standardiser (seiketsu)
Skap en vane (shitsuke)

Sortere, Struktur, Skrubbe, Standardiser och Skap en vane  – Følg disse 5 trinnene for å lykkes!

1. Sortere

Det første steget er å skille mellom nødvendig og unødvendig. Hvordan ser det ut på arbeidsplassen til daglig?

  • Er alt utstyr og alt verktøy som trengs hos oss på plass?

  • Hvordan ser arbeidsstasjonene ut?

  • Er det mange bokser/materialer på gulvet?

  • Skriv ned hva du finner ut

Hvordan skal vi sortere?

  1. Lag et område utenfor arbeidsplassen

  2. Flytt alle ting dit som ikke har sin egen plass i dag

  3. Sorter gjenstandene i hauger. Merk alle varer med små tagger i tre farger, for eksempel:

– Grønn = vi trenger dette (nødvendig).

– Gul = trenger vi virkelig dette (usikre)?

– Rød = kast eller til oppbevaring (unødvendig).

Deretter går du gjennom alt merket med gult (utrygt) en gang til. Hver gjenstand skal enten legges i den grønne haugen (nødvendig) eller den røde haugen (unødvendig). Ingenting merket med gult skal stå igjen!

Merk og reparer spesielt utstyr som er defekt, uegnet eller utgjør en sikkerhetsrisiko.

i

Tips: Tomme beholdere, emballasje og gamle dokumenter som ikke lenger er oppdaterte lagres ofte midlertidig på arbeidsplassen. Opprett et resirkuleringssenter og kvitt deg med avfallet i stedet.

Beholdere og tippcontainere

Lagring og transport av materialer, råvarer eller avfall.

Kjøp containere

Stablebeholdere

For avfallsinnsamling eller som plassbesparende oppbevaringsalternativ.

Kjøp beholdere

Gitterbokser

Lagring og henting av en rekke varer som bokser eller små beholdere.

Kjøp gitterbokser og tilbehør

2. Strukturere

Hvordan skal vi strukturere?

  • Ordne alle gjenstander og utstyr etter hvor ofte de brukes. Det som brukes mest skal være enkelt og praktisk å nå. Det samme gjelder de dokumenter som er relevante for arbeidsplassen

  • Merk utstyret tydelig

  • Sett brukte gjenstander tilbake på plass

  • Ha fast plass til alt som er merket grønt (nødvendig), både materialer og utstyr

  • Kast rødmerkede (unødvendige) gjenstander og utstyr eller plasser dem på et merket sted i et oppbevaringsrom hvor de er lette å finne

  • Merk arbeidsstasjoner og gangfelt samt eventuelle lagringsområder

  • Rengjør alltid gjenstander og utstyr før du setter dem tilbake

  • Reparer eller bytt ut uegnet utstyr

Hvorfor er dette viktig?

  1. Å slippe å lete etter materialer og verktøy sparer tid

  2. Å ha alt på plass gjør rengjøring og rydding enklere

  3. Å tenke gjennom plassering av ofte brukt utstyr gir bedre ergonomi

i

Tips: Med riktig utstyr kan verktøy og materialer systematiseres enkelt. Med våre oppbevaringsskap, som kan utstyres etter behov, kan permer og mapper systematiseres på kontoret, akkurat som skruer og muttere på verkstedet. Låseanordninger er inkludert som standard, for å forhindre tyveri og hindre uautorisert tilgang.

Hyller tilbyr plassoptimalisert og fleksibel oppbevaring som raskt kan flyttes når forholdene endrer seg. Åpne oppbevaringsbokser gir oversiktlig oppbevaring av smådeler.

I nødssituasjoner er det viktig at førstehjelpsutstyr og utstyr for lekkasje er på et kjent og synlig sted, tydelig skiltet.

Materialskap

Ulike modeller med flere alternativer for utstyr å strukturere opp.

Kjøp materialskap

Hyller

Fleksibelt utvidbart hyllesystem for strukturert oppbevaring.

Kjøp hyller

Plukkekasser og oppbevaringskasser

Rask oversikt og god struktur med plukkekasser og oppbevaringskasser.

Kjøp plukkekasser og oppbevaringskasser

Universalbeholdere

For allsidig bruk i produksjon og drift.

Kjøp universalbeholdere

Sikkerhetsskap

For optimal beskyttelse av verdisaker og dokumenter.

Kjøp låser, adgangskontroll og nøkkelskap

Nøkkelskap

Trygg og strukturert oppbevaring av nøkler.

Kjøp nøkkelskap

Utstyr for lekkasje- DENSORB®

I en mobil vogn, veske eller i en romslig kasse.

Kjøp utstyr for lekkasje

Førstehjelp

Øyeskyll og plaster i praktiske dispensere og bokser.

Kjøp førstehjelp

3. Skrubbe og rengjøre

Hvordan skal vi rengjøre og desinfisere?

  • Begynn med å skrubbe og rengjøre arbeidsstasjonen og fellesområdene i det begrensede området grundig

  • Bli enige om et realistisk renslighetsnivå, det vil si hvor rent det skal være

  • Lag en sjekkliste for hva som skal ryddes

  • Ha riktig rengjøringsutstyr tilgjengelig på et angitt sted

  • Undersøk årsakene til at det blir skittent og kom med forslag som forhindrer at dette skjer

  • Se etter unøyaktigheter og risikoer, løs problemene umiddelbart eller noter forslag til tiltak i en handlingsplan

  • Hvorfor er dette viktig?

  1. Det er trivelig og trygt å jobbe på en arbeidsplass hvor orden og renslighet råder

  2. Det er lettere å identifisere feil og avvik

  3. Det krever mindre arbeid å opprettholde orden fra et høyt nivå enn å gjentatte ganger trekke den opp fra et lavt nivå

  4. Å bli enige om hvordan det skal se ut reduserer kilden til konflikt

i

Tips: Økonomisk bruk av materialer og rengjøringsmidler er snill mot både miljøet og lommeboken. Med sprøytekanner og fuktekanner fra FALCON er bruken både trygg og kostnadseffektiv fordi overflødig rengjøringsmiddel renner tilbake i beholderen. Med spesielle rengjøringskluter tilpasset verksteder og industri kan renholdet forenkles.

FALCON Sprøytekanner og fuktekanner

Økonomisk og presis bruk av rengjøringsmidler.

Kjøp sprøyte- og fuktekanner

Rengjøringskluter

For rengjøringsarbeid i alle industriområder.

Kjøp rengjøringskluter

Rengjøringsutstyr og tilbehør

Forenkle rengjøringen med godt utstyr: Rengjøringsvogn, gripere og magnetkost.

Kjøp rengjøringsutstyr og tilbehør

4. Standardisere

Utvikle felles rutiner å jobbe etter som alle kan bruke daglig!

Hvordan skal vi standardisere?

  • Fordel ansvarsområder og kommuniser tydelig hvem som skal gjøre hva

  • Beskriv når, hvor og hvordan man gjør noe = arbeidsrutiner

  • Utvikle standarder for hvert arbeidsområde

  • Sjekklister og bilder er en god hjelp for å kunne følge standarden

  • Utvikle en plan for hvordan 5S-arbeidet skal følges opp og utvikles

  • Tenk igjennom slik at standarden legger forholdene til rette for en trygg arbeidsplass

  • Utvikle felles måter å jobbe på som alle kan bruke daglig!

Hvorfor er dette viktig?

  • Alle må vite hva som forventes av dem

  • Alle må vite hva som må til for å opprettholde en velorganisert og effektiv arbeidsplass

  • Alle må tørre å stille spørsmål ved dagens måte å jobbe på, slik at standarden kan utvikle seg og bli bedre

i

Tips: Standardiseringen skal være enkel å forstå og presentere for alle ansatte. Med veggplaketter, informasjonstavler og paneler blir instruksjonene visuelle og tydelige.

Tavler og organisatoriske systemer

Avklare de daglige rutinene og forventede aktiviteter på arbeidsplassen.

Kjøp tavler og organisatoriske systemer

5. Skap en vane

5S er ikke et engangsprosjekt, men et arbeid som pågår hele tiden. Så når arbeidsplassen er organisert og klar, er det på tide å skape en vane.

Hvordan skaper vi en vane?

  • Følg avtalte regler og standarder

  • Sett av tid til å jobbe på 5S, for eksempel fem minutter hver dag, en time i uken, en til fire hele dager i måneden inkludert evalueringer

  • Ha ansvarlige som oppdaterer prosedyrer og standarder

  • Hold deg til standarden, men vær åpen for forbedringer

  • Gjør regelmessige oppfølginger

  • Hold regelmessige gjennomgangsmøter for å forbedre prosedyrer og standarder

  • Gjennomfør regelmessige revisjoner av 5S-arbeidet. Avdelingsleder skal gjennomgå resultatene sammen med arbeidslaget og rapportere resultatene

  • Oppdater informasjonen på oppslagstavler slik at den er korrekt

Hvorfor er dette viktig?

Felles rutiner gjør det enklere når alle sammen skal ha et godt arbeidsmiljø og høy effektivitet.

Skap et godt og trygt arbeidsmiljø med 5S-metoden!

Vi hjelper deg gjerne!

Trenger du hjelp eller råd? Du kan nå oss via chat, telefon eller e-post. Ta kontakt!

Rådgivning 22 23 85 00

Du kan også ha nytte av:

Laster inn...
i

Den tekniske informasjonen på denne siden er satt sammen nøye og etter beste kunnskap og overbevisning. Likevel kan DENIOS ikke påta seg noen form for garanti eller ansvar, enten kontraktmessig, skadevoldende eller på annen måte, for aktualitet, fullstendighet og korrekthet, verken overfor leseren eller overfor tredjeparter. Bruken av informasjonen og innholdet til dine egne eller tredjepartsformål er derfor på eget ansvar. I alle fall, følg lokalt og gjeldende lovverk.

Meny
Logg Inn
Vi hjelper gjerne til!

Kontakt oss ved å ringe, sende en e-post til info@denios.no eller fyll ut kontaktskjemaet så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.

Man-tors: 08:00-16:30 | Fre: 08:00-15:00

Det nærmer seg jul- og nyttårsfeiring med flere fridager. Derfor gjør vi oppmerksom på at leveringstidene i uke 52-2 vil være noe lenger enn normalt. Vi er på jobb i romjulen så du kan nå oss hvis du har spørsmål om produkter, bestillinger eller leveranser.